Berlioz - debussy -cHausson

Frédéric Chaslin | Enrico Celestino, viola

 

Frédéric Chaslin, the conductor, composer, pianist and writer, was born in Paris where he studied at the Conservatory and then completed his studies at the Mozarteum in Salzburg.

Involved in both opera and symphonic performances, Frederic Chaslin has directed in the world’s most prestigious opera theatres.

 

Enrico Celestino was born in Milan and his parents were from Naples.

First viola player with Teatro Comunale di Bologna, he has performed on a number of occasions as soloist in works by J.S. Bach, G. Kurtag, W.A. Mozart, R. Strauss, G. Kancheli, H. Wolf, T. Murail and J.N. Hummel, directed among others by G. Gavazzeni, O. Maga, W. Yurovsky, H. Schiff, R. Polastri, A. Pinzauti and S. A. Reck.

 

Sunday 19 May | 17.30Teatro Manzoni

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ProgramME

HECTOR BERLIOZ

Aroldo in Italy op. 16

CLAUDE DEBUSSY

Prelude a l’aprèz-midi d’un faune

ERNEST CHAUSSON

Symphony in B flat major op. 20

ComposEr

Aroldo in Italy op. 16 (duration 45 minutes)

Date composed: 1834
First performed: Paris, Salle du Conservatoire, 23 November 1834
Movements:
1. Adagio. Allegro
2. Allegretto
3. Allegro assai. Allegretto. Allegro assai. Allegretto
4. Allegro frenetico

The opera is inspired by Byron’s ” Child Harold’s Pilgrimage” and is a re-working of a piece commissioned by Paganini, who had refused it considering the part of the viola “as not well suited for a solo”. The work is a symphony in four parts for solo viola and orchestra and reflects the rules and characteristics of the programme music, in which different motifs directly and indirectly recalling the main subject move around the central poetic idea. 

 Prelude a l’aprèz-midi d’un faune (duration 12 minutes)

Date composed: 1891 – September 1894
First performed: Paris, Société Nationale de Musique, December  22, 1894

Debussy’s first symphony was inspired by a poem of Stéphane Mallarmé. Initially planned as a trio, the composer then create the Prelude with one, three-section A-B-A structure and two main tempos. The innovation of this form was immense and would go on to have a considerable influence on all twentieth-century music.

 

Symphony in B flat major op. 20 (duration 32 minutes)

Date performed: 1889-1890
First performed: 1891
Movements:
1. Lento – Allegro ma non troppo
2. Molto lento
3. Animato

The first performance, conducted by the composer, dates back to 1891 and was held for the Société des Nouveaux Concerts of which Chausson became secretary in 1899. The work was the only symphony composed by Chausson. Only a few drafts are left of a second one. The Symphony reflects Wagner’s lesson through the teachings of Franck, who Chausson studied under during his years at the Paris Conservatory, and of Massenet, his teacher. A slow introduction that ushers in the main theme of the Allegro opens the Symphony, which has three movements, according to the structure adopted by Franck. 

ORCHESTRA DEL TEATRO COMUNALE DI BOLOGNA

Orchestra di grande tradizione, si sono avvicendati alla sua guida S. Celibidache, Z. Peskó, V. Delman, R. Chailly, D. Gatti. Da gennaio 2015 Michele Mariotti, dopo essere stato Direttore principale dal 2008, ha assunto il ruolo di Direttore Musicale. L’Orchestra del Teatro Comunale è frequentemente invitata all’estero e, in particolare, ha un rapporto privilegiato con il Giappone, dove si è esibita in sei tournées dal 1993 al 2013.
Dal 1988 partecipa regolarmente al Rossini Opera Festival. Nel marzo 2013 i corpi artistici del Teatro Comunale di Bologna diretti da Mariotti sono stati protagonisti del concerto inaugurale del IV Festival internazionale Mstislav Rostropovich di Mosca eseguendo la Messa da Requiem di Verdi. Nell’ottobre del 2015, le compagini artistiche del Teatro Comunale con il loro Direttore Musicale Michele Mariotti hanno inaugurato la rassegna Lingotto Musica, presso l’Auditorium Giovanni Agnelli di Torino, con lo Stabat Mater e l’Ouverture e le Danze dal Guillaume Tell di Rossini. Nel 2016 l’Orchestra del Teatro è stata protagonisti del Rossini Opera Festival in tre appuntamenti: La donna del lago firmata dal regista Damiano Michieletto, Ciro in Babilonia, con la regia di Davide Livermore e “Florez 20”, concerto per festeggiare i 20 anni dal debutto a Pesaro del tenore peruviano.

Il 2017 ha segnato una rinnovata collaborazione tra il Teatro Comunale di Bologna e il Festival Verdi di Parma, che ha visto impegnati l’Orchestra e il Coro nella Traviata firmata dal regista Andrea Bernard e nello Stiffelio con la regia di Graham Vick, che ha ottenuto un grande successo di pubblico e critica vincendo il Premio Speciale del 37° Premio della critica Musicale “Franco Abbiati”.

Nel 2018 l’Orchestra del Teatro Comunale di Bologna è stata nuovamente in scena al Festival Verdi con Un giorno di regno per la regia di Massimo Gasparon (dall’originale di Pier Luigi Pizzi) e, di rara esecuzione, la versione francese del Trovatore, Le Trouvère, con la prestigiosa regia di Bob Wilson.